Första dagen i Budapest

Vi hade ställt klockan för att komma upp relativt tidigt på morgonen. Vi gick gatorna fram och kom till ett frukostställe som Simon hittat. Eftersom att jag är världens hungrigaste alltid, och särskilt på morgonen, beställde jag in både croissant, grekisk yoghurt med frukt och nötter, äggröra med svamp, kaffe och färskpressad apelsinjuice. Simon hade mindre tur den här morgonen, men personalen var trevlig och interiören vacker!

Så snart vi var mätta och belåtna, påbörjade vi dagen som kom att bli vår mest motionsrika! Vi gick och gick. Genom stan, över bron, upp på höjden på Buda sidan, ner igen, runt hela Margaretaön och tillbaka till Pest.

Dessa bilder är från Buda sidan. Det var väldigt vackra kvarter, med renputsade kullerstensgator och otroliga hus.

Sedan hamnade vi tillslut på ön som vi hade hört så mycket om. Det var en besvikelse... Vi bara gick, kom aldrig till något matställe som vi hela tiden hoppades på, såg ingenting vackert, det fanns inga kartor så att en kunde få överblicka stället, ingenting. Det sög verkligen, tills vi hittade en kiosk, köpte varsin öl, och satt på en parkbänk och skrattade åt alla joggare som sprang förbi.

Tack och lov, gick vi på ett finare stråk på tillbakavägen och livet blev helt okej igen.

Jag har för mig att vi gick och åt någonstans, för att sedan avsluta kvällen på en bar som blev vår absoluta favorit. Bartendern visade oss en massa ölsorter och blandade drinkar så det stod härliga till!

Hej Simon!

Sedan gick vi hem med våra värkande ben och denna intensiva, men otroliga dag i Budapest, nådde sitt slut.
0 kommentarer

Första kvällen i Budapest

Vi landade i Budapest någon gång vid fyratiden. Båda två älskar att flyga flygplan, men vi sov hela vägen... Det positiva var ju att vi hade ny energi och begav oss därför ut på gatorna bakom vårt hotell så fort vi lämnat in väskorna.

Bland alla gator fanns den är passagen. Vi gick in, valde efter mycket om och men en restaurang, och sög in atmosfären.
Världens finaste person det där!
Och alla dessa kulörta lyktor förhöjer stämningen och mysfaktorn.
Detta var någon strudel på getost och jag tyckte det var fantastiskt gott. Till detta drack jag ett efterlängtat glas prosecco. Simon åt sallad och drack öl.
Sedan fortsatte vi gå i hopp om att hitta själva stadskärnan. En rundad gata passerade vi.
Sedan började de mörka kvarteren spricka upp och ut kom tjutande bilar, sirener, människor och allt som hör en storstad till.
Vi såg oss omkring och hittade ett parisehjul där ovan träden. Bestämde oss för att åka och jag tror det var den dyraste turistattraktionen på hela veckan...
Nere vid Donau tornade kungahuset (nuförtiden är det museum) upp sig och även den fina bron som jag inte kommer ihåg namnet på nu..
Vi strosade runt ett tag och hamnade på väg tillbaka till hotellet på en irländsk bar. Det fanns bokbytarhyllor och vi tog ett varsitt glas innan vi fortsatte.
Tillbaka i de lugna kvarteren fanns en miljon olika barer. Den här var under bar himmel och här samlades ungrare för en måndagsöl. Vi fick en varsin halvliters för totalt 27 kronor.
På de stora gatorna som omgärdar vårt hotell ligger flådiga hus och hotell. Det nedre var dessutom ägare till New York Café, ett anrikt ställe som vi åt frukost på näst sista morgonen.. Men mer om det en annan dag!

0 kommentarer

Feberyrande

Jag köper öl på ica med alkoholhalt 3,5 och läser en bok med så djupt drogmissbruk att jag blir illamående. Nu är boken slut, och jag har lämnat stackars Mifti åt sitt öde. Jag hoppas att det inte slutar som jag tror. Det är fredagkväll och jag borde egentligen skriva klart veckans skrivuppgift, men jag orkar inte. Har känt att den är så gott som klar sedan jag hade ett effektivitetsryck i onsdags, och har således inte rört den sedan dess förrutom att korrigera de saker som upprepades i all skrivarhets. Imorgon ska vi ut på galej hela dagen och jag längtar efter att komma bort för en dag. På måndag flyger Simon och jag bort för en stad med pompös arkitektur.